ALPS 2013 (4.- LILLAZ)

Cold couloir tallant la pared pel mig
26 de Gener
Avui és dia d'anar peu avall i encara que sembli impossible aixecar-se abans que un francès, a les 7 del mati, encara fosc, ja caminavem cap a peu de via. És dissabte i volem mirar de posar-nos primers ens alguna cascada. Al final... els primers d'entrar a la vall de Valeille i els ultims de deixar-la enrera després de 12 hores d'activitat, un viote de 600 metres i molt i molt espectacle alpí. Avui a tocat:

COLD COULOIR (IV-4+, 600MTS)
Com que ha estat un dia llarg i contundent, unes notes de cada llarg i algunes fotos representatives seran suficients.
Llarg 1.- 60m. Una preciosa planxa mantinguda de 75º-80º, bastant picada i de ràpida progressió. Espectacular. Reunió a la dreta (2bolts).
Llarg 2.- 55m. Goulotte que es va fent estreta fins a tenir un metre d'amplada just al seu final, També es va posant tiesa a mesura que l'escales, comença amb  65º-70º i acaba a 85º. Reunió a la dreta (2bolts).
Llarg 3.- 60m.Campa de neu.Reunió a l'esquerra a un bloc (bolt i pito).
Llarg 4.- 55m. Una altre ressalt encaixonat en una goulotte, de progressió fàcil però molt divertida.65º-70º. Reunió a la dreta (2 bolts).
Llarg 5 i 6.- 150m. Campa de neu que voreja un petit ressalt de 6 o 7 metres a 75º, que també es pot escalar i que disposa de una reunió a sobre seu, però que voltem per la dreta per posar-nos a sota un mur més espectacular. Reunió a muntar en gel.
Llarg 7.- 55m. Planxa de 75º-80º  llarga i mantinguda. Reunió a l'esquerra (2 bolts).
Llarg 8.- 70m. Comença amb una llarga campa de 45º-50º, amb un ressalt final de 65º que et situa sota una bifurcació on podem escollir escalar els sistema de cascades de la dreta o de l'esquerra. Com que sembla que la dreta es més tiesa i tindrà més continuitat, ens plantem a sota. Reunió a muntar sobre gel.
Llarg 9.- 70m. Uns primers 30 metres de 65º-70º, es van posant drets fins a posar-se a 85º durant es ultims deu metres. Reunió a dreta (2 pitons).
Llarg 10.- 60mts. Gel a 65º-70º durant els primers 40 metres, que es transformes en una camps de neu. Reunió a muntar. Nosaltres la muntem a la roca amb un pito i un friend.
Llarg 11.- Ensamble de 150m. Primers 60 metres de campa de neu a 45º, llavors es transforma en gel amb una mitjana de 65º amb alguns trams més drets. Aquet tram es pot fer a llargs i les reunions s'han de muntar al gel.
Llarg 12.-  90mts. Sortim per una rampa de neu fins a arribar a un plató mirador de totes les espectaculars muntanyes que ens envolten. D'aquí i fent un altre llarg de uns 80º, es popdria seguir pujants unts quants metres fins a buscar un camí de descens que desconeixem. Per tant decidim baixar per la via.
Descens: La via es troba equipada per rapel·lar fins a la R8, descrita anteriorment, tot i que depenent de la ressenya ho marca diferent. Si es segueix amunt com hem fet nosaltres, s'hauran d'equipar els ràpels amb avalakovs fins a trobar-se les reunions dels primeres llargs. Nosaltres hem trobat algun avalakov muntat i n'hem hagut de fer un parell més. En total ens han sortit 11 ràpels i algun destrepe.

Al final, 12 hores d'activitat. 600 metres de desnivell, casi 800 de via, i una sensació de satiafacció inmensa d'espres d'haver escalat la via, tot i que sent sincers, els llargs estrella són els dos primers, però si s'escull pujar fins a dalt, també es mereixen un esment el 7è i el 9è llarg.

Començant la via. L'Iker escala el primer llarg
Benji escalant el segon llarg. Una sortida preciosa

Segon llarg vist des de dalt

Quart llarg encaixonat
Seté llarg

Abans de las bifurcació. Nosaltres escollim el pany de la dreta

ressalts de dalt. Terreny d'aventura i reunions al gust

imatges espectaculars

al final de la nostra via